Penyeliaan menjadi aspek penting dalam pendidikan. Malah pada peringkat negeri sendiri ditubuhkan jawatankuasa Pemantauan yang bergerak dari daerah ke daerah. Memang ramai yang setuju.
Merancang adalah perkara mudah tetapi melaksanakannya menjadi masalah, terutamanya apabila penyeliaan kurang berkesan.
Dalam suatu perbincangan antara pengetua, aspek ini dibincangkan sebagai tajuk bengkel. Dalam sumbangan pengetua menerangkan, beliau menubuhkan jawatankuasa yang terdiri daripada Guru Penolong Kanan dan guru-guru kanan.
Seorang lagi menceritakan usaha beliau menyeliakan secara ‘diam-diam’. ‘ Saya pura-pura menengok tukang kebun, sebenarnya saya memasang telinga mendengar pengajaran cikgu di dalam kelas.”
Apabila sampai giliran cikgu Nun, ‘ Saya? Saya perlu mengakui kekurangan yang ada. Saya hanya mampu berada di satu tempat pada satu masa. Hendak tidak hendak saya terpaksa PERCAYA kepada guru-guru atau mengamalkan ‘penyeliaan berdasarkan kepercayaan. ’
Saya terangkan kepada staf saya. “ Saya memang tidak mampu menyelia setiap guru. Katakan kita ada 40 buah kelas. Saya hanya mampu berada di satu kelas sahaja. Apa hal dengan 39 buah kelas lagi.? Jadi kita perlu saling percaya-mempercayai. Siapa yang rasa dia tidak boleh dipercayai, sila hantarkan nama kepada saya.”
Tidak seorang pun guru-guru saya datang mengaku yang dia tidak boleh dipercayai dan semuanya meminta supaya diselia.
Merancang adalah perkara mudah tetapi melaksanakannya menjadi masalah, terutamanya apabila penyeliaan kurang berkesan.
Dalam suatu perbincangan antara pengetua, aspek ini dibincangkan sebagai tajuk bengkel. Dalam sumbangan pengetua menerangkan, beliau menubuhkan jawatankuasa yang terdiri daripada Guru Penolong Kanan dan guru-guru kanan.
Seorang lagi menceritakan usaha beliau menyeliakan secara ‘diam-diam’. ‘ Saya pura-pura menengok tukang kebun, sebenarnya saya memasang telinga mendengar pengajaran cikgu di dalam kelas.”
Apabila sampai giliran cikgu Nun, ‘ Saya? Saya perlu mengakui kekurangan yang ada. Saya hanya mampu berada di satu tempat pada satu masa. Hendak tidak hendak saya terpaksa PERCAYA kepada guru-guru atau mengamalkan ‘penyeliaan berdasarkan kepercayaan. ’
Saya terangkan kepada staf saya. “ Saya memang tidak mampu menyelia setiap guru. Katakan kita ada 40 buah kelas. Saya hanya mampu berada di satu kelas sahaja. Apa hal dengan 39 buah kelas lagi.? Jadi kita perlu saling percaya-mempercayai. Siapa yang rasa dia tidak boleh dipercayai, sila hantarkan nama kepada saya.”
Tidak seorang pun guru-guru saya datang mengaku yang dia tidak boleh dipercayai dan semuanya meminta supaya diselia.
Comments
Post a Comment