Menurut Borich dan Tombari (1997), perbezaan individu ialah:
“Individual differences are the variations we observe among members of any group in a particular characteristic, such as temperament, energy level, friendship patterns and parent-child attachment”
Henson dan Eller (1999), dalam bukunya Educational Psychology for Effective Teaching, pula menerangkan perbezaan individu merujuk kepada ciri-ciri atau sifat-sifat manusia yang mempunyai potensi sama ada memajukan keupayaan seseorang (contohnya seperti optimistik, sentiasa berani mencuba) atau membataskan keupayaan seseorang untuk belajar dalam persekitaran sekolah (contohnya seperti takut melakukan kesilapan, takut bertanya).
Slavin (1997) mendefinisikan perbezaan individu dalam konteks pengajaran dan pembelajaran. Beliau mengatakan kepelbagaian pelajar terdapat dalam tahap prestasi, kadar belajar, gaya kognitif atau gaya pembelajaran, etnik, budaya, kelas sosial, bahasa di rumah, jantina, bakat dan minat.
Daripada definisi di atas, dapat dirumuskan bahawa perbezaan individu adalah variasi yang boleh diperhatikan di kalangan kanak-kanak. Perbezaan individu itu dapat dilihat berdasarkan ciri-ciri tertentu, iaitu temperamen, tahap tenaga, pola persahabatan dan hubungan ibu bapa dengan anak-anak, dan sifat-sifat manusia yang mempunyai potensi untuk memajukan keupayaan atau membataskan keupayaan seseorang dalam melakukan sesuatu.
Disebabkan perbezaan individu inilah pihak Tadika Intan Bestari mengambil insiatif untuk menganjurkan Program Intensif Bacaan bagi membantu pelajar yang lemah dalam penguasaan bacaan BM / BI. Jika anda merasakan anak anda lemah dalam menguasai bacaan tersebut ambilah peluang ini untuk memperbaiki kelemahan mereka :
Tarikh : 30.05.2011 hingga 10.06.2011
Hari : SETIAP HARI ISNIN HINGGA JUMAAT
Masa : 8.30 pagi -10.30 pagi ( 2 jam )
Pakaian : Bebas
Yuran : RM 50.00
Bahan : RM 10.00
Comments
Post a Comment