Seseorang
pelajar lazimnya terpaksa banyak membaca. Dalam konteks sekolah bestari,
pelajar digalakkan mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Mereka membaca
untuk pelbagai tujuan. Ada masanya mereka perlu membaca secara meluas atau
ekstensif. Ada masanya pula mereka perlu membaca secara intensif atau mendalam.
Untuk menjadi seorang pembaca yang berkesan, pelajar perlu menguasai dan
mengamalkan beberapa teknik membaca. Oleh itu guru perlu membimbing pelajar-pelajar menguasai teknik-teknik tersebut dari peringkat sekolah rendah lagi.
Dalam konteks
sekolah, pelajar membaca untuk tujuan-tujuan seperti yang berikut;
untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan dengan sesuatu tajuk atau perkara
untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk atau perkara
untuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsep
untuk mengumpul pelbagai pendapat berkaitan dengan sesuatu persoalan
untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan dengan sesuatu tajuk atau perkara
untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk atau perkara
untuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsep
untuk mengumpul pelbagai pendapat berkaitan dengan sesuatu persoalan
Secara umumnya
seseorang perlu menguasai dua teknik membaca, iaitu;
- membaca pantas
- membaca kritis
Untuk membaca
pantas seseorang boleh menggunakan teknik skimming dan scanning, manakala untuk membaca dengan kritis seseorang boleh menggunakan
teknik seperti KWLH dan SQ3R.
KWLH adalah
singkatan bagi yang berikut;
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
Apa yang jelas
dari penerangan tersebut ialah suatu teknik membaca kritis di mana pembaca;
- Mengingat dahulu apa yang diketahui
- membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui
- melakukan pembacaan ( bahan yang telah dipilih )
- Mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan
- menentukan apa lagi yang perlu diperolehi ( sekirannya perlu membuat pembacaan seterusnya )
Teknik
pembacaan akan membolehkan pelajar mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca menentukan apa yang telah diperoleh dari pembacaannya, dan menentukan apakah lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat
tambahan.
Dalam konteks
pengajaran, pelajar dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah
sekiranya dikehendaki menggunakan teknik KWLH.
Know (K)
Apa yang sudah diketahui? |
Want (W)
Apa yang hendak diketahui? |
Learned (L)
Apa yang telah dipelajari/diperoleh? |
How (H)
Apa lagi maklumat tambahan diperlukan? |
SQ3R ialah
teknik membaca kritis yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia
merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian
maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu
diselesaikan.
SQ3R adalah
singkatan bagi;
S (survey) tinjau
Q (question) soal/tanya
R (read) baca
R (recite) imbas kembali atau nyatakan secara lisan
R (review) baca semula
Survey (tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan
tentang apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan
meneliti tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran
grafik, membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di
bahagian-bahagian buku atau teks.
Question (soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan
satu siri soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut
berkaitan dengan keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan
keinginan pembaca tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut,
dan ianya menjadi garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari
jawapan kepada soalan-soalan tersebut.
Read (baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks
tersebut secara aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada
soalan-soalan yang telah disenaraiakannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar
mungkin juga akan menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan
perkembangan kefahaman dan keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar
mungkin juga mempersoal pendapat atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.
Recite (imbas kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca,
pelajar cuba mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang
telah diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks
tugasannya. Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan
sebelumnya tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.
Review (baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca
bahagian-bahagian buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan
jawapan-jawapan kepada soalan yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga
memastikan tiada fakta penting yang tertinggal.
Teknik skimming dan
scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang ringkas seperti
sesuatu petikan mahu pun bahan bacaan yang lebih panjang seperti buku, jurnal
dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi perhatian
kepada idea penting setiap perengan untuk mendapat gambaram umum. Idea-idea
khusus sengaja diabaikan.
Dalam pembacaan sesebuah buku pula. fokus kita
diberikan kepada bahagian tertentu di dalam buku itu seperti pengenalan, prakata,
isi kandungan, tajuk utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan indeks untuk
mendapat gambaran umum tentang perkara yang dibaca.
Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat yang
khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan.
Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan
kurang penting. Ketika kita membaca, kita akan menggerakkan mata kita dari atas
ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil menberi
tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini
adakah lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.
Dalam konteks
pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya, kita boleh
membaca cara skimming untuk
menentukan kesesuaian sesuatu bahan bacaan . Jika bahan berkenaan itu didapati
sesuai maka kita boleh menggunakan teknik scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang dicari.
Comments
Post a Comment